Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over je vliegopleiding en een carrière als piloot. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Hoe word ik piloot?

Je kunt een opleiding volgen voor piloot op drie niveaus. Elk diploma kun je halen door een theorie-examen en een praktijkexamen te doen.

Welke opleiding heb je minstens nodig om helikopterpiloot te worden?

PPL voor privé vliegers. PPL staat voor Private Pilot’s License oftewel privé vliegbewijs. Je mag met dit brevet zelfstandig vliegen in binnen- en buitenland. Je mag andere mensen meenemen, maar daar mag je geen geld voor vragen. Het PPL brevet is het begin van je carrière. Ook als je commercieel vlieger of zelfs beroepsvlieger wilt worden, begin je met het PPL.

CPL voor commerciële vliegers. CPL staat voor Commercial Pilot’s License oftewel commercieel vliegbewijs. Je mag met dit brevet zelfstandig vliegen in binnen- en buitenland. Bovendien mag je andere mensen meenemen tegen betaling. Daar is overigens nog wel een extra voorwaarde aan verbonden: het vliegtuig / de helikopter waarin je vliegt moet van een luchtvaartbedrijf zijn met een Aircraft Operation Certificate (AOC). CPL vliegers hebben meestal parttime banen. Het CPL is tevens de basis voor beroepsvlieger.

ATPL voor beroepsvliegers. ATPL staat voor Airline Transport Pilot’s License oftewel beroepsvliegbewijs. Je mag met dit brevet zelfstandig vliegen in binnen-en buitenland. Je bent meestal in dienst van een maatschappij en hebt een volledige baan als vlieger. Voor het ATPL doe je hetzelfde praktijkexamen als voor het CPL, alleen de theorievakken worden zwaarder geëxamineerd.

Voor een PPL brevet heb je minstens VMBO-T / MAVO nodig, voor een CPL / ATPL brevet minstens HAVO. In beide gevallen met Engels, wiskunde en natuurkunde.

Is er een maximale lengte en gewicht voor een helikopterpiloot?

Er zijn geen eisen aan lengte. Als je niet langer bent dan 2 meter kun je in de meeste helikopters goed zitten. Voor vliegtuigen is 1,95 m ongeveer de maximale lengte.

Voor het gewicht geldt: hoe lichter hoe beter. Helikoptervliegers mogen niet zwaarder zijn dan 130 kg. Een gewicht tussen de 60 en 80 kg is ideaal voor een vlieger.

Is een bril een probleem?

Dat hoeft niet. De eisen worden steeds minder streng. Als je een bril hebt kun je het beste even contact opnemen met een keuringsbureau dat initiële keuringen mag doen.

Hoe streng is de medische keuring?

Een medische keuring voor piloot is vrij streng. Ogen, hart, longen en je algemene conditie worden getest. De eerste keuring (initiële keuring) is het strengste.  Rotor & Wings kan verschillende keuringsinstituten aanbevelen. Neem even contact met ons op. Niet alle instanties mogen de initiële keuring doen..

Wat is de minimale / maximale leeftijd voor het starten van een opleiding?

Je kunt beginnen met de PPL-opleiding als je 14 bent. Je mag solo (na 15 uur trainen ongeveer) als je 16 bent. Voor het PPL examen mag je op als je 17 bent.

Een modulaire (deeltijd) opleiding duurt 15 maanden tot 5 jaar, de meeste mensen hebben 3 tot 5 jaar nodig.

Als je als beroepsvlieger wilt werken is de maximale leeftijd waarop je aan een opleiding zou moeten beginnen voor vliegtuigen ongeveer 22 jaar. Normaal gesproken mag je bij aanname niet ouder zijn dan 27.

Voor helikopters is de leeftijd om aan een opleiding te beginnen maximaal 35 jaar. Tussen 22 en 32 jaar is ideaal. De leeftijd waarop maatschappijen vliegers aannemen ligt ongeveer tussen de 24 en 38 jaar.

Wat voor werk kun je doen en waar?

Helikoptervliegers werken meestal in de offshore, ze vliegen dan tussen de booreilanden met passagiers en lading. Of ze doen SAR-werk (Search and Rescue) op de Noordzee. Daarnaast zijn er onshore banen bij de politie, de traumahelikopter en defensie. De offshore neemt op dit moment (2018) weinig mensen aan, maar zal naar verwachting in 2019-2020 weer opkomen omdat er dan veel windturbineparken operationeel worden. De overige banen zijn kleiner in aantal, maar daar zijn steeds vliegers nodig.

Voor vliegtuigvliegers is de markt momenteel booming. De kans om aan een baan te komen in West-Europa is erg groot. Alle grote maatschappijen zitten met een groot tekort aan vliegers.
Als je buiten Nederland een baan aanneemt, denk dan even aan het volgende: als je gaat vliegen voor een maatschappij die in Nederland op de Zwarte Lijst staat en je wilt na een paar jaar terug naar Nederland, dan duurt het 5 jaar voordat je hier weer kunt gaan werken als vlieger. Je krijgt in die periode namelijk geen bewijs van goed gedrag van de Nederlandse overheid en die heb je wel nodig om als vlieger bij een Nederlandse maatschappij aan het werk te gaan.

Is er nog toekomst voor een piloot?

Voor vliegtuigen geldt: op dit moment is er bij alle maatschappijen vraag naar vliegers.

Voor helikopters: De meeste olie-offshore maatschappijen vragen minimaal 500 uur, maar op dit moment nemen zij nauwelijks mensen aan. Dit is een Multi pilot operation, waarbij een co-piloot uren mag schrijven. Ook de search and rescue (500 hr) is een Multi Pilot operation.

De winturbinebedrijven vragen 1000 uur, dit is een Single Pilot operation waarbij de hoist operator/co-piloot geen uren mag schrijven.
Politie (1500 hr) en traumahelikopters (1500 hr) zijn single pilot operations.

De olieprijs is het afgelopen jaar weer een beetje gestegen. Dat heeft een positief effect op de offshore markt.

In het recente verleden zagen we de meeste studenten vertrekken richting de olie-en gasindustrie, ze kwamen terecht bij CHC in Nederland en Schotland. Een van onze oud-studenten is aangenomen als vlieger bij HTM, en een bij Heli International beide Duits bedrijven, die voor de windmolens werken.

In 2016 en 2017 hebben twee van onze oud-studenten een baan bemachtigd, een bij NHV, een Belgisch bedrijf dat werkt voor SAR en beloodsing van schepen.

Deze studenten hebben een ding gemeenschappelijk: ze weten waar ze mee bezig zijn. Ze begrijpen de theorie achter hun vak.

Rotor & Wings verzorgt zelf het theorie onderwijs voor het ATPL/IR-H.

Uit het feit dat deze vliegers door de sollicitatieprocedure zijn gekomen, mag je afleiden dat het met het theorieonderwijs wel goed zit.

En uit het feit dat ze na een aantal maanden nog steeds bij de bedrijven aan het werk zijn, blijkt ook dat het praktisch onderwijs bij Rotor & Wings op het hoogste niveau aansluit bij de praktijk van het vliegen.

Wat zijn de kosten van de opleiding?

De kosten van een opleiding kunnen sterk variëren. Reken in Nederland voor een ATPL vliegtuigen op € 85.000,00 en voor een ATPL helikopters  op € 160.000,00. Houd rekening met ongeveer 10% extra voor landingen op duurdere velden en extra scholing mocht dit nodig zijn.

Wat zijn de eisen van de maatschappijen?

Voor vliegtuigen zijn de eisen: Multi engine, Instrument Rating en 200 uur Total Time (TT).

Voor helikopters eisen de maatschappijen in de offshore minimaal Multi Engine Instrument Rating en 500 uur. Organisaties als de traumahelikopter en de politie stellen meestal hogere urenlimieten, reken op ongeveer 1.500 uur.

Defensie heeft haar eigen opleiding voor vliegtuigen en helikopters.

Hoe lang duurt de opleiding tot piloot?

De modulaire opleiding van een piloot duurt 1 ½ -5 jaar. Het voordeel hier is dat je erbij kunt werken en zo je opleiding (deels) zelf kunt betalen.

De geïntegreerde opleiding duurt 18 maanden. Dit is een volledige dagopleiding.

Hoe kom je aan de uren die je nodig hebt om aan het werk te komen?

De uren die je tekort komt na je opleiding kun je het beste vliegen als commerciële piloot in Nederland. Je leert dan het weer en de luchtvaartregels goed kennen en bovendien bouw je een netwerk op van mensen die je kunnen helpen bij het zoeken naar een baan. Je moet dan zorgen dat je bij een bedrijf terechtkomt dat een Aircraft Operation Certificate (AOC) heeft. Je kunt dan rondvluchten vliegen. Rotor & Wings biedt die mogelijkheid ook in haar zusterbedrijf Rotarywings. Je hoeft dan zelf niet te betalen voor je vluchten en je krijgt een vergoeding per dag.

Ook kun je naar het buitenland gaan en in een vakantie extra uren vliegen. Dan betaal je ze natuurlijk wel zelf.

Zijn er financieringen mogelijk?

Op dit moment zijn er geen banken die de pilotenopleiding financieren. Soms komen ze wel in actie als je een huis als zekerheid kunt bieden.

Als je een dergelijke financiering overweegt, denk dan na hoe je dit geld gaat terugbetalen. Als je een baan als beroepsvlieger hebt bemachtigd is dat waarschijnlijk niet zo moeilijk, maar als dat niet (meteen) lukt, hoe betaal je dan rente en aflossing?

Misschien is er in je familie of kennissenkring iemand te vinden die je kan en wil helpen bij het verwezenlijken van je droom om piloot te worden.

Als je geld leent van je vliegschool, bedenk dan dat je aan die vliegschool gebonden bent en blijft. Als het onderwijs tegenvalt, of wanneer je je er om een of andere reden toch niet zo thuis voelt, is er geen keus dan de opleiding bij die school af te maken.

Maximale leeftijd

Helikoptervliegers worden aangenomen tot maximaal ongeveer 35 jaar. Je kunt na je havo opleiding nog een hbo-opleiding volgen en daarmee geld verdienen. Intussen volg je de modulaire (deeltijd) vliegopleiding. Zo kun je tijdens je vliegopleiding het geld zelf bij elkaar verdienen. Wij hebben daar wat cijfers over op een rij gezet. In een gesprek leggen we je graag uit hoe dit in elkaar zit.

Vliegtuigvliegers worden tot hun 30e aangenomen, en liefst zo snel mogelijk na de opleiding.

In beide gevallen geldt: een goed netwerk helpt reusachtig.

Ik heb ook opleidingen in het buitenland gezien. Is dat wel handig?

Het volgen van een opleiding in Nederland heeft verschillende voordelen. Je hebt gedurende je hele opleiding de gelegenheid om een netwerk op te bouwen. Je leert de Nederlandse omstandigheden in Nederland het beste (denk aan meteorologie, luchtvaarwetten en werkwijze). Een opleiding in het buitenland gaat gepaard met de extra kosten zoals de kosten voor je verblijf. Bovendien kun je er niet bij werken om de kosten van je opleiding (deels) te financieren.
Wanneer je met een buitenlandse opleiding in Nederland komt, en je wilt uren bijvliegen, om aan het minimum aantal uren te komen om te solliciteren, moet je eerst alle theorie en praktijk examens overdoen en het zal heel moeilijk worden om een bedrijf te vinden op wiens AOC je rondvluchten kunt vliegen.

Interesse in een vliegopleiding of wil je meer informatie?

Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!