Helikopterpiloot worden

Is helikopter vliegen ook jouw droom? Bij Rotor & Wings ben je aan het goede adres voor een professionele opleiding als helicopterpiloot. Veiligheid gaat bij ons hand en hand met het plezier in vliegen. Eerst zelf ervaren? Volg een proefles!

Alle opleidingen bestaan uit een combinatie van theorie en praktijk. De structuur van de opleiding helicopterpiloot is hieronder schematisch aangegeven. De luchtvaart is bij uitstek een internationale sector, waarin veel afkortingen worden gebruikt en waarin Engels de voertaal is. Specifieke informatie over de theorieopleidingen vind je in een apart onderdeel op de website.

Helikopterbrevetten praktijk

Privé Vliegbewijs (PPL)
Commercieel Vliegbewijs (CPL)
Type Rating – Schweizer 300C
Type Rating – Robinson 44
Type rating – MBB BO105
Nacht Rating (NR)
Instrument Blindvliegen Single en Multi Engine (SE-IR en ME-IR)
Flight Instructor (FI)

Helikopterpiloot opleiding

Onze opleidingen zijn maatwerk. Wij gaan graag met je om tafel om te kijken wat het beste bij je past. Om een goed advies te kunnen geven, is voor de CPL-opleiding een serie tests nodig (de grading). Deze geven jou en ons een goede indicatie van je aanleg voor vliegen en van het niveau dat je in de opleiding kunt bereiken. Op basis van de grading en jouw eigen wensen stippelen we het opleidingstraject uit dat voor je het meest geschikt is en kunnen we aangeven wat de kosten van de helikopteropleiding zullen zijn.

Breed en flexibel aanbod

Bij Rotor & Wings kun je het Privé Vliegbewijs / Private Pilot’s License (PPL) en het Commercieel Vliegbewijs / Commercial Pilot’s License (CPL) halen. Daarnaast zijn er diverse aanvullende opleidingen zoals Nachtvliegen, Instrument Blindvliegen en opleidingen voor specifieke helikoptertypes. Voordat je kunt starten met CPL dient eerst het PPL behaald te worden. Beide opleidingsprogramma’s biedt Rotor & Wings fulltime en parttime aan, zodat een combinatie met werk mogelijk is. Wij werken met flexibele trainingstijden om zo goed mogelijk aan te sluiten bij jouw specifieke situatie.

Beroepspraktijk

Rotor & Wings heeft goede contacten bij bedrijven in de luchtvaartsector. Tijdens de opleiding brengen wij je in contact met de sector en de mensen die daarin werkzaam zijn. Zo kunnen we verschillende helikopterbedrijven bezoeken zodat jij een goede indruk krijgt van de dagelijkse praktijk van een professionele helikopterpiloot. Onze leerlingen zijn werkzaam in diverse bedrijven in binnen- en buitenland. In aanvulling daarop bieden we leerlingen na hun opleiding de mogelijkheid om hun vlieguren aan te vullen met rondvluchten e.d. bij ons zusterbedrijf Rotarywings BV, dat daarvoor speciaal gecertificeerd is.

Privé Vliegbewijs helikopter (PPL)

Het programma bestaat uit:
• minimaal 45 uur vliegen
• zeven theoretische vakken
• English Language Proficiency examen (LPE)
• Radiotelefonie (RT)

De praktijkopleiding kan worden afgerond in zes maanden, afhankelijk van de voortgang in het theoretische onderdeel. De theorie kan in zelfstudie worden gevolgd met begeleiding van Rotor & Wings.

Radiotelefonie

De opleiding Radiotelefonie (RT) kan worden uitgebreid met Instrument-RT. Rotor & Wings werkt in deze opleiding samen met Richard Meinders van ATC-Comm.

Commercieel Vliegbewijs (ATPL en CPL)

Voordat je na het Private Pilot’s License (PPL) door kunt gaan voor je commerciële vliegbewijs, heb je ca. 100 vlieguren nodig als Pilot-In-Command (PIC). Deze uren kun je in Nederland vliegen bij Rotor & Wings, of (deels) in het buitenland. Wanneer je kiest voor het buitenland, ondersteunen wij dit volledig en zorgen wij voor geschikte opdrachten die zorgen voor de waardevolle ervaringsuren die je nodig hebt.

Het Airline Transport Pilot’s License (ATPL) is het hoogste theoretische niveau dat een piloot bij Rotor & Wings kan halen. Het Commercial Pilot’s License (CPL) omvat alle theorievakken van het ATPL op één na. Beide opleidingen zijn een (verplichte) combinatie van online learning en klassikale bijeenkomsten. De theorie moet zijn behaald voordat je praktijkexamen doet. Het ATPL-IR certificaat is noodzakelijk voor het werk in de offshore.

Helikoptersimulator

Rotor & Wings beschikt over een proceduretrainer (simulator) voor vliegtuigen en helikopters. Deze simulator kan door leerlingen worden gebruikt om routes en approaches te oefenen en is ook geschikt voor het trainen van alle Instrumentprocedures. Ook kan de simulator worden benut voor trainingen met een instructeur. De simulator kan diverse weerssituaties nabootsen en dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld aanvliegroutes op luchthavens te oefenen in verschillende omstandigheden. De simulator biedt natuurlijk ook een mooi alternatief om een veilige vlucht te oefenen wanneer er door slecht weer niet gevlogen kan worden. De uren op deze niet gecertificeerde simulator tellen niet mee voor het totaal gevlogen uren, maar door de vele trainingsmogelijkheden is de simulator zeer geschikt om de vaardigheden bij te houden tegen zeer lage kosten.

Proficiency checks helikopters

Rotor & Wings biedt proficiency checks aan voor PPL, CPL, IR en ME-IR voor onze typeratings voor de Schweizer 300C, Robinson 44 en voor de Bölkow 105. Dit zijn jaarlijkse verplichte tests om na te gaan of de vaardigheden van de piloot nog op het vereiste niveau zijn.

Aanvullende helikopterpiloot opleidingen


Na het behalen van je brevet en tijdens het zelfstandig vliegen zijn er vaak nog vragen of specifieke wensen. Onze instructeurs zijn altijd beschikbaar voor informatie en advies. In aanvulling daarop biedt Rotor & Wings ook een training voor gevorderden aan. Bijvoorbeeld wanneer je op een specifiek vliegveld wilt landen of een route wilt vliegen onder supervisie van een instructeur. Een training met jouw eigen machine is ook een optie.

Andere mogelijkheden zijn onder meer:
• Nacht Rating (NR)
• training Instrument Blind Vliegen
• typeratings voor verschillende helikoptertypen.

Training Instrument Flight Rules helikopters (IFR)

Een Instrument Rating kwalificatie (IR) maakt het mogelijk voor een pilot om volledig op instrumenten te vliegen, dus zonder zicht op grond of water. Veel werkgevers eisen daarom ook een IR kwalificatie, bijvoorbeeld in de offshore industrie. Het opleidingsprogramma van Rotor & Wings speelt daarop in met een training die goedgekeurd is door EASA. Het nut ervan is al meermaals in de praktijk gebleken bij sollicitaties van onze leerlingen. De meeste offshore maatschappijen prefereren tegenwoordig de Multi-Engine Instrument Rating (ME-IR). Rotor & Wings geeft dan ook uitsluitend deze training.
De IFR training bestaat uit twee delen:
• 40 uur simulator
• 10 uur vliegen in een (Multi-Engine) IFR gecertificeerde helikopter

Er is onderscheid tussen een Single Engine (SE) kwalificatie en een Multi-Engine (ME) kwalificatie.
De MBB Bölkow 105DBS is IFR-gecertificeerd voor ME-IR. Zowel bij de vlucht- als bij de grondonderdelen krijg je een-op-een training met jouw instructeur. Rotor & Wings vindt onverdeelde aandacht essentieel om je deze vaardigheid eigen te kunnen laten maken.
Vereisten om deze opleiding te volgen: recent Medical Class I (medische verklaring), een PPL met NR of CPL met een typerating voor de Multi-Engine helikopter.

Flight Instructor (FI)

Als je naast aanleg voor vliegen ook beschikt over vaardigheden om kennis over te brengen, is de cursus FI wat voor jou.

Overige vereisten helikopterpiloot opleiding

Voordat je solo gaat vliegen tijdens jouw PPL-praktijkopleiding moet je het vak Luchtvaartwetgeving gehaald hebben. De overige theorie moet behaald zijn voor het praktijkexamen.
Voor het uitvoeren van de eerste solovlucht is het nodig dat je beschikt over een Medical Class II voor PPL en Class I voor CPL (medische verklaring). Elders op onze website vind je de gegevens van de medische centra waar het onderzoek plaats kan vinden.

Helikopter huren

Wanneer je bij Rotor & Wings jouw PPL of CPL hebt behaald voor de Schweizer 300C of de Robinson 44, kun je na de proficiency check deze helikopters huren voor privévluchten.

Interesse in een helikopterpiloot opleiding of wil je meer informatie?

Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!