time-blauw

Studieduur
40 uur simulatie, 40 uur theorie, 10 vlieguren.

place-localizer-blauw

Locatie
Airport Lelystad

graduation-blauw

Opleidingseisen
CPL – H – IR theorie

business-blauw

Gecertificeerd
ATO en EASA

In het kort

De opleiding ME-IR is geschikt voor iedere piloot die beschikt over een CPL-H-IR certificaat. De opleiding bestaat uit een theoretisch deel en uit een aantal vlieguren in de simulator en de helikopter, waarna het examen volgt. Na de opleiding ben je in staat om te vliegen zonder zicht op grond of water.

EASA_Logo.54c10d2be603c

Wat is ME-IR?

ME-IR staat voor Multi Engine Instrument Rating. De opleiding voor een instrument rating op een tweemotorig toestel.

Het einddoel van de ME-IR opleiding

ME-IR is, net als SE-IR een rating die apart in je brevet komt te staan. Je mag dan onder instrument vliegregels (Instrument Rules = IR) vliegen als Pilot In Command. Dat betekent zonder zicht op grond of water. Iets dat bij VFR vluchten (Visual Flight Rules) beslist niet mag en ook onverantwoord is. Het grote verschil is dat je met een ME helikopter in veel gevallen kunt blijven vliegen als een motor uitvalt (en je dus single engine wordt). Deze vliegers moeten kunnen multitasken, ze moeten in staat zijn om een probleem op te lossen en tegelijk op een verantwoorde manier te blijven vliegen.

Een conversie van SE-IR naar ME-IR is duurder dan dat je meteen een ME-IR haalt, en het levert minder ervaringsuren op de ME helikopter op.

Meerwaarde voor piloten

Met de ME-IR rating ben je ruimer inzetbaar. Voor alle banen op zee eisen de operators (de werkgevers van de vliegers) tegenwoordig een meermotorige instrumentrating. Dit omdat de helikopters waar je dan mee vliegt ook allemaal meermotorig zijn.

Opleidingslocatie

Vliegveld Lelystad (EHLE), Groningen (EHGG), Rotterdam (EHRD), De Kooij (EHDK), Beek (EHBK), Nierrhein/Weeze (EDLV)

Studieduur

De opleiding bestaat uit:

  • 8 uur typetraining met 40 uur grondschool en eeen skill test van 1 uur
  • 40 uur FNPT2H training met 40 uur Jeppesen training
  • 10 uur Instrument vliegen ME-IR op de Bo 105 + een skill test van 1,5 uur.

Opleidingseisen

Om deel te nemen aan de opleiding ME-IR moet je het volgende kunnen overleggen:

  • Vooropleiding: CPL-H met IR theorie
  • Taal: Engels
  • Aantal vlieguren: minimaal 185 op een helikopter

Begeleiding

Tijdens de opleiding ME-IR wordt je begeleid door de instructeur, een docent en de head of training.

Opleidingsinhoud

Stap 1

Voorafgaande aan de opleiding ME-IR kom je naar de school waarbij de Head of Training een intake doet. Hierbij kijken we naar de brevetten, theorie certificaten, medical en logboek.

Stap 2

We beginnen met de Jeppesen cursus. Dit is een cursus van 40 uur theorie onderwijs individueel op school. De student krijgt van de instructeur één op één les.

Stap 3

Parallel aan de theorie begin je aan de 40 uur Sim training, intercepties, unusual attitudes recovery, holdings, procedure turns, point to point navigation. Zie fase 1,2,en 3.

  • Fase 1 is de Basic Instrument training op de Sim. Deze fase duurt 10 uur.
  • Fase 2 op de SIM zijn de approaches, ILS, VOR, DME, NDB, DME-Arc, SIDs, STARs, aan de beurt. Deze fase duurt 20 uur
  • Fase 3, ook op de SIM maar nu met emergencies: one engine inoperative procedures, fire, hydraulic failures, alternate failure, partial panel. Deze fase duurt 10 uur
  • Fase 4 is het zelfde als fase 3 maar nu worden alle oefeningen gedaan op de tweemotorige helikopter. Deze fase duurt 10 uur
  • We sluiten af met een skill test van 1.5 uur.

Examens

Wanneer je de CPL-H theorie samen met de IR theorie haalt en bovenstaande cursus met goed gevolg afrondt, mag je examen doen voor het ME-IR certificaat.

(Internationaal) Gecertificeerd

Rotor & Wings is een ATO (approved training organisation). Dit wil zeggen dat wij met onze opleidingen zijn goedgekeurd door de Nederlandse Autoriteiten daarmee zijn wij ook EASA gecertificeerd.

business-blauw

Gecertificeerd
ATO en EASA

graduation-blauw

Opleidingseisen
CPL – H – IR theorie

place-localizer-blauw

Locatie
Airport Lelystad

Maraboeweg 8

time-blauw

Studieduur
40 uur simulatie

40 uur theorie
10 vlieguren

Inschrijfformulier