Piloot worden, een beroep voor jou?

Bij Rotorandwings ben je aan het goede adres voor een sterke start op je weg naar piloot. Wij verzorgen al jaren de opleiding voor aankomende verkeersvliegers en hebben veel ervaring met het begeleiden van piloten naar hun droombaan. We bieden je een modulaire vliegopleiding. Je kunt die full-time volgen of part-time naast een baan. Indien gewenst kan de gehele opleiding in minder dan 18 maanden gedaan worden of juist in een langere tijd: jij bepaalt het tempo!

 

Toelatingseisen

Voldoe je aan de toelatingseisen? Hier zie je welke minimale toelatingseisen er zijn voor verkeersvliegers.

  • Minimaal 18 jaar bij start van de opleiding,
  • Nationaliteit: Nederlandse of EU-lidstaat (paspoort)
  • Vooropleiding: Havo-diploma met ten minste Engels en wiskunde B. Natuurkunde is niet verplicht, wel sterk aanbevolen.
    Niet het juiste vakkenpakket? Je mag ook deelcertificaten halen voor deze vakken.

 

Geschikt?

Wil je zeker weten of je geschikt bent? Uiteraard zijn er naast de toelatingseisen nog andere eisen die aan een beroepsvlieger gesteld worden. Om er een aantal te noemen: goed overzicht, verantwoordelijkheidsgevoel, leiderschap, besluitvaardigheid, precies werken en een teamplayer. Herken jij je in deze eigenschappen? Geef je dan op voor onze selectieprocedure. Deze bestaat uit vijf onderdelen:

  1. Onderzoek vliegaanleg door middel van twee lesvluchten,
  2. Onderzoek aanleg instrument vliegen op de simulator,
  3. Medische Klasse 1 keuring,
  4. Psychotechnisch assessment,
  5. Gesprek met Head of Training.

 

Opleiding piloot

Bij Rotorandwings rond je je opleiding gemiddeld binnen 24 maanden af. We vliegen vanaf vliegveld Lelystad. De opleiding is ingedeeld in verschillende modules en bestaat uit 12 maanden theorie en 12 maanden praktijk. Wij combineren vanaf het begin van je opleiding theorie en praktijk, wat je leert zie je dus altijd gelijk terug in de praktijklessen. Doordat je de opleiding in je eigen tempo kunt doen is het mogelijk de opleiding binnen 18 maanden af te ronden.

De theorie voor de gehele opleiding is 750 uur zelfstudie, het grootste deel daarvan volg je middels e-learning. Wij kunnen dan precies je vorderingen volgen en waar nodig hulp bieden. Daarnaast volg je 125 uur (klassikaal) les in ons leslokaal op de vliegschool in Lelystad.

De modules zien er als volgt uit:

Module 1
Je start met de praktijk: 45 uur vliegen op een éénmotorig vliegtuig om je privé vliegbrevet (PPL) te halen. Hierin zit ongeveer 100 uur theorie.

Module 2
Met je PPL ga je zelfstandig vliegen, we noemen dit de pilot-in-command uren (PIC). Dit doe je in totaal 80 uur op een van onze vliegtuigen. Je kunt dan vliegen met vrienden of familie waarbij de kosten gedeeld mogen worden!

Module 3
De verplichte theorie is de Airline Transport Pilots Licence theorie (ATPL), deze neemt 650 uur tijd in beslag en bestaat uit 14 vakken en examens.

Module 4
Het Instrument vliegen, dit deel duurt 55 uur waarbij je leert vliegen in de wolken op instrumenten en bij nacht.

Module 5
De Commercial Pilots Licence training (CPL), waarbij je de puntjes op de “i” gaat zetten met nadruk op het veilig vervoeren van passagiers. Hier komt de ervaring van het PIC deel heel goed van pas. We gaan naar grote internationale dus buitenlandse velden.

Module 6
De meer-motorige aantekening, waarbij je met een twee-motorig vliegtuig leert vliegen.
In dit deel besteden we heel veel aandacht aan het vliegen met een uitgevallen motor onder allerlei denkbare omstandigheden.

Module 7
Multi crew coordination Course (MCC). 20 uur trainen in de simulator van een meermotorig vliegtuig.

Een aantal modules kan tegelijkertijd gevolgd worden. In onze ervaring zijn module 2 en 3 bijvoorbeeld goed te combineren. Na het behalen van de examens in Module 1-7 ben je Commercieel piloot met de Multi-Engine Instrument rating  en ATPL theorie, het zogenaamde “Frozen ATPL”. Daarnaast heb je ruim 200 uur Total time als piloot wat veel meer is dan bij de Integrated Courses!

Hiermee kun je solliciteren bij Luchtvaartmaatschappijen als First Officer.

 

Kosten

De kosten voor de totale opleiding zijn maximaal 85.000 Euro. Deze prijs kan lager uitvallen omdat je vrienden en familie tegen betaling mee mag laten vliegen tijdens de pilot in command uren in module 2.

 

Kans op werk

Op dit moment is de vraag naar piloten erg groot. En er worden nog steeds heel veel nieuwe vliegtuigen verkocht. In combinatie met het aantal uittredende piloten de komende jaren is  dit hét moment om in te stappen!