Vliegopleiding – theoretisch deel

Bij Vliegschool Rotor & Wings kunnen leerlingpiloten theorieprogramma’s volgen voor de volgende vliegbrevetten:

• ATPL-IR = Airline Transport Pilot License met Instrument Rating (helikopter en vliegtuig)
• CPL = Commercial Pilot’s License (helikopter)
• IR = Instrument Rating (helikopter en vliegtuig)
• ME = Multi Engine (helikopter en vliegtuig)

Bij de opleidingen ondersteunt Rotor & Wings de leerling op verschillende manieren:
• online learning programma’s.
• klassikale bijeenkomsten, lessen worden in house op onze vliegschool in Lelystad gegeven, door ervaren instructeurs.
• vragenuurtjes waarbij de leerling al zijn vragen kan stellen.

Voor deelname aan het intensieve Rotor & Wings Professionele Theoretische Trainingsprogramma is een Private Pilot’s License (PPL voor vliegtuig of helikopter) vereist. De PPL theorieopleiding kan via zelfstudie worden gevolgd of bij een vliegschool.

Helikopteropleiding schematisch
Schematisch ziet de structuur van de helikopteropleiding er als volgt uit.

Vliegtuigopleiding schematisch
Schematisch ziet de structuur van de vliegtuigopleiding er als volgt uit.

Theorie en praktijk
Het Airline Transport Pilot’s License (ATPL) is het hoogste theoretische niveau dat een piloot kan halen. Het praktijk ATPL verkrijg je pas bij een maatschappij wanneer je 1.500 uur vliegervaring hebt opgedaan met onder meer Multi-Engine, Multi-Crew, Instrument- en Nachtvliegen. Het theoretische deel biedt Rotor & Wings je wel. Je verlaat onze opleiding dan met een theoretisch ATPL, praktisch CPL-ME-IR (zie ook het schema) en kunt daarmee gaan solliciteren bij een maatschappij. Het ATPL-IR certificaat is noodzakelijk voor het werk in de offshore.

Het theoretische deel van het Commercial Pilot’s License (CPL) omvat alle vakken van het ATPL op één na. Het praktijkdiploma CPL kun je behalen zonder bij een maatschappij te werken. Beide opleidingen zijn een (verplichte) combinatie van online learning en klassikale bijeenkomsten. De theorie moet zijn behaald voordat je praktijkexamen doet. Alleen een CPL zonder ME-IR volstaat niet voor een baan als verkeersvlieger.

Toelatingseisen
Voor PPL is een vooropleiding van minimaal vmbo-t vereist.
CPL en ATPL vragen een vooropleiding van minimaal havo met Engels, wis- en natuurkunde. Alle kandidaten krijgen een uitgebreid interview en maken een speciale test om hun vaardigheden in kaart te brengen. Deze informatie vormt de basis voor een persoonlijk leertraject voor iedere leerling.

Studieduur theorieopleidingen
• ATPL-IR 14 vakken 4 modules van 3 maanden 650 uur (helikopter en vliegtuig)
• CPL 13 vakken 4 modules van 3 maanden 250 uur (helikopter)
• IR 7 vakken 2 modules van 3 maanden 150 uur (helikopter en vliegtuig)

De CPL-opleiding omvat 13 van de 14 vakken van het totale ATPL-traject. Alleen het onderdeel Instrument Communications (IFR) ontbreekt. De CPL theorie opleiding kan niet overgezet worden naar ATPL. In dat geval moeten alle vakken op ATPL niveau overgedaan worden.

Examens
De PPL, CPL, ATPL en IR examens worden door het CBR afgenomen. Afhankelijk van het type examen is de taal Nederlands (PPL) of Engels(CPL,ATPL,IR). De examens zijn schriftelijk en multiple choice.

vliegtuigtheorie

Interesse in een vliegopleiding of wil je meer informatie?

Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!