Verkeersvlieger worden

Is zelf vliegen ook jouw droom? Bij Rotor & Wings ben je aan het goede adres voor een professionele opleiding. Veiligheid gaat bij ons hand en hand met het plezier in vliegen. Eerst zelf ervaren? Volg een proefles als voorproefje op het vliegbrevet!

Alle opleidingen bestaan uit een combinatie van theorie en praktijk. De structuur van de opleiding is hieronder schematisch aangegeven. De luchtvaart is bij uitstek een internationale sector, waarin veel afkortingen worden gebruikt en waarin Engels de voertaal is. Specifieke informatie over de theorieopleidingen vind je in een apart onderdeel op de website.

Vliegbrevetten praktijk

Privé Vliegbewijs (PPL)
Single Engine Piston (SEP)
Commercieel Vliegbewijs (CPL)
Class Rating – Multi Engine Piston (MEP)
Nacht Rating (NR)
Instrument Blindvliegen Single en Multi Engine (SE-IR en ME-IR)
Flight Instructor (FI)

Vliegtuigopleiding

Onze opleidingen zijn maatwerk. Wij gaan graag met je om tafel om te kijken wat het beste bij jou past. Om een goed advies te kunnen geven, is voor de CPL-opleiding een serie tests nodig (de grading). Deze geven jou en ons een goede indicatie van je aanleg voor vliegen en van het niveau dat je in de opleiding kunt bereiken. Op basis van de grading en jouw eigen wensen stippelen we het opleidingstraject uit dat voor je het meest geschikt is en kunnen we aangeven wat de kosten van de vliegopleiding zullen zijn.

Breed en flexibel aanbod

Bij Rotor & Wings kun je het Privé Vliegbewijs / Private Pilot’s License (PPL) en het Commercieel Vliegbewijs / Commercial Pilot’s License (CPL) halen. Daarnaast zijn er diverse aanvullende opleidingen zoals Nachtvliegen, Instrument Blindvliegen en opleidingen voor specifieke vliegtuigtypes. Voordat je kunt starten met CPL dient eerst het PPL behaald te worden. Beide opleidingsprogramma’s biedt Rotor & Wings fulltime en parttime aan, zodat een combinatie met werk mogelijk is. Wij werken met flexibele trainingstijden om zo goed mogelijk aan te sluiten bij jouw specifieke situatie.

Vliegen in de praktijk


Rotor & Wings heeft goede contacten bij bedrijven in de luchtvaartsector. Tijdens de opleiding brengen wij je in contact met de sector en de mensen die daarin werkzaam zijn.
Heb je een eigen vliegtuig en wil je daar meer uithalen of meer over weten, dan kan Rotor & Wings instructie geven in je eigen vliegtuig. Een training voor gevorderden bijvoorbeeld, of een navigatietraining of extra ervaring met instrumentvliegen. Het is de ervaring van Rotor & Wings dat deze vervolgopleidingen je vaardigheden en zelfvertrouwen een enorme boost geven.

Privé Vliegbewijs vliegtuig (PPL)

Het programma bestaat uit:
• minimaal 45 uur vliegonderricht
• zeven theoretische vakken
• English Language Proficiency examen (LPE)
• Radiotelefonie (RT)

De praktijkopleiding kan worden afgerond in zes maanden, afhankelijk van de voortgang in het theoretische onderdeel. De theorie kan in zelfstudie worden gevolgd met begeleiding van Rotor & Wings waar nodig.

Radiotelefonie


De opleiding Radiotelefonie (RT) kan worden uitgebreid met Instrument-RT. Rotor & Wings werkt in deze opleiding samen met Richard Meinders van ATC-Comm.

Instrument Blindvliegen vliegtuig (PPL)

De theorie omvat twee modules van ieder minimaal drie maanden. De volgorde van de zeven vakken kan worden aangepast aan de achtergrond van de leerlingen om het leertraject te optimaliseren.

Commercieel Vliegbewijs vliegtuig (ATPL theorie en CPL)

Voordat je na het Private Pilot’s License (PPL) door kunt gaan voor uw commerciële brevet, heb je 150 vlieguren nodig. Deze uren kun je in Nederland vliegen bij Rotor & Wings, of (deels) in het buitenland. Wanneer je kiest voor het buitenland, ondersteunen wij dit volledig en zorgen wij voor geschikte opdrachten die zorgen voor de waardevolle ervaringsuren die je nodig hebt.

Beroepspiloot

Het Airline Transport Pilot’s License (ATPL) is het hoogste theoretische niveau dat een piloot bij Rotor & Wings kan halen. Het praktijk ATPL verkrijg je pas bij een maatschappij wanneer je 1.500 uur vliegervaring hebt opgedaan met onder meer Multi-Engine, Multi-Crew, Instrument- en Nachtervaring. Het theoretische deel biedt Rotor & Wings je wel aan. Je verlaat onze opleiding dan met een theoretisch ATPL, praktisch CPL-ME-IR (zie ook het schema) en kunt daarmee gaan solliciteren bij een maatschappij.

Het theoretische deel van het Commercial Pilot’s License (CPL) omvat alle vakken van het ATPL op één na, maar de vakken worden ook met minder diepgang geëxamineerd. Het praktijk diploma CPL kun je behalen zonder bij een maatschappij te werken. Beide opleidingen zijn een (verplichte) combinatie van online learning en klassikale bijeenkomsten. De theorie moet zijn behaald voordat je praktijkexamen doet. Alleen een praktisch CPL zonder ME-IR volstaat niet voor een baan als verkeersvlieger.

Multi-Engine Piston Class Rating

De PPL en CPL lessen vinden plaats in een vliegtuig tot 2.000 kg. Om in toestellen zwaarder dan 2.000 kg te mogen vliegen is een Class Rating nodig. Om de opleiding voor de Multi-Engine Piston (MEP) kwalificatie te volgen, moet de leerling beschikken over een geldig PPL of CPL vliegbewijs en 70 uur als Pilot-in-Command (PIC).

Het praktijkdeel bestaat uit:
• een grondopleiding van 7 uur die wordt afgesloten met theorie-examen over:
o verschillen tussen Single-Engine en Multi-Engine vliegen
o veilig vliegen in tweemotorige toestellen
o vliegtuigsystemen
o veiligheidsprocedures
• minimaal 6 uur VFR vliegen (Visual Flight Rules ofwel Zichtvliegvoorschriften) om alle standaard procedures en veiligheidsprocedures te trainen.
Tijdens de opleiding vliegen we in een 6-zits Piper Seneca 2 met analoge instrumenten of een DA 42 met glass cockpit. Beide zijn vliegtuigen met intrekbaar landinggestel en variabele pitch propellors en hebben een kruissnelheid van 140-150 knopen. De DA 42 is ook te huur. Vliegtuigbezitters hun opleiding in  hun eigen toestel vliegen, mits geschikt en gecertificeerd.
• Voor de uitbreiding van MEP-VFR naar de MEP-Instrument Rating is nog 5 uur extra instrument vliegtraining noodzakelijk.
• tijdens deze 5 uur worden onder meer alle noodsituaties, naderingen en Instrument vliegprocedures geoefend onder Instrumentcondities.

Night Rating


Nachtvliegen ofwel Night Rating (NR) is een verplicht onderdeel van de CPL-vliegtuigopleiding. De opleiding bestaat uit 10 uur grondtraining en 5 uur nachtvliegen. Tijdens de training besteden we uitgebreid aandacht aan nachtlandingen en navigatie.

Opleiding Instrument Rating


Om de opleiding te kunnen volgen, moet de leerling beschikken over een geldig PPL  met Night Rating of een CPL vliegbewijs. Het praktijkdeel van de Instrument Rating (IR) bestaat uit
• minimaal 10 uur basis instrumentvliegen
• minimaal 40 uur instrument vluchtprocedures

Van deze 50 uur mag maximaal 20 uur worden gevlogen in een FNPT 1 simulator of 35 uur in een FNPT 2. Rotor & Wings beschikt over verschillende simulatoren voor dit doel, geschikt voor vliegtuigen en helikopters. Deze simulatoruren tellen mee als praktijkvlieguren. Tijdens de opleiding bezoeken we verschillende vliegvelden in Nederland, België en Duitsland. Alle vluchten worden eerst geoefend in de simulator.

De IR opleiding wordt onder meer gegeven in onze IFR certified TB 9. Voor leerlingen met een eigen vliegtuig biedt Rotor & Wings de mogelijkheid om in dit toestel te vliegen, mits dit daarvoor geschikt is en gecertificeerd.

Vliegsimulator

Rotor & Wings beschikt over een eenvoudige proceduretrainer (simulator) voor vliegtuigen en helikopters. Deze simulator kan door leerlingen worden gebruikt om routes te oefenen en is ook geschikt voor het trainen van alle Instrumentprocedures. Ook kan de simulator worden benut voor trainingen met een instructeur. De simulator kan diverse weerssituaties nabootsen en dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld aanvliegroutes op luchthavens te oefenen in verschillende omstandigheden. De simulator biedt natuurlijk ook een mooi alternatief om een veilige vlucht te oefenen wanneer er door slecht weer niet gevlogen kan worden. De uren op deze niet gecertificeerde simulator tellen niet mee voor het totaal gevlogen uren, maar door de vele trainingsmogelijkheden is de simulator zeer geschikt om de vaardigheden bij te houden tegen zeer lage kosten.

Aanvullende vliegopleidingen

Na het behalen van uw brevet en tijdens het zelfstandig vliegen zijn er vaak nog vragen of specifieke behoeften. Onze instructeurs zijn altijd beschikbaar voor informatie en advies. In aanvulling daarop biedt Rotor & Wings ook een training voor gevorderden aan. Bijvoorbeeld wanneer je op een specifiek vliegveld wilt landen of een route wilt vliegen onder supervisie van een instructeur. Een routetraining met je eigen vliegtuig is ook een optie. Ook de training Instrument Flight Rules (IFR) valt onder de aanvullende opleidingen.

Overige vereisten vliegbrevet

Voordat je solo gaat vliegen tijdens de PPL-praktijkopleiding moet je het vak Luchtvaartwetgeving gehaald hebben. De overige theorie moet behaald zijn voor het praktijkexamen.
Voor het uitvoeren van de eerste solovlucht is het nodig dat je beschikt over een Medical Class II voor PPL en Class I voor CPL (medische verklaring). Elders op onze website vind je de gegevens van de medische centra waar het onderzoek plaats kan vinden.

P1010060

Interesse in een vliegbrevet of wil je meer informatie?

Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!