Multi Engine - Instrument Rating met PBN* voor helikopters
Als je aan deze opleiding begint, streef je waarschijnlijk naar een baan als beroepsvlieger. Alle offshore maatschappijen werken met een Multi Pilot crew en vliegen ME-IR.
Dit betekend dat je samen met een andere piloot, met behulp van de instrumenten de helikopter de juiste richting op stuurt en dus niet op zicht.
Je kan een Instrument Rating halen op een eenmotorige kist, maar voor commercieel werk moet het altijd Multi Engine zijn. Het niveau van workload voor ME-IR vlieger is veel hoger dan voor de SE-IR vlieger, in het geval van een emergency. Met een multi engine kun je doorvliegen, met een Single engine ga je altijd naar beneden. Voor de veiligheid is dit natuurlijk veel prettiger.
De veeleisende ME-IR opleiding is een Single Pilot operatie.
Maar bij een sollicitatie word je samen met een voor jou onbekende vlieger in een simulator gezet en moet je multi crew (samenwerken in de cockpit) gaan werken. Als je dat niet gewend bent is dat een hele klus. We proberen je daarop voor te bereiden door in de opleiding al multi crew te gaan werken.
In het begin brengen we Multi Pilot aspecten in. In de loop van de opleiding komen er steeds meer taken bij de leerling te liggen, tot hij/zij uiteindelijk als Single Pilot het examen doet. Het examen met de hoogste workload dat mogelijk is.
Deze manier van werken is een goede voorbereiding voor de Multi Crew Course (MCC).
Voor de ME-IR-H gebruiken we de BO 105. Deze helikopter is aangepast voor Performance Based Navigation (PBN). De Bo zit heel logisch in elkaar waardoor de samenwerking tussen de verschillende systemen goed te begrijpen is.