In de praktijk

Een vliegles voor helikopter of vliegtuig ziet er in de basis hetzelfde uit.

Je maakt een afspraak voor een datum en een tijd met je instructeur.

Houd rekening met de uitleg vooraf, en het nabespreken van de praktijkles.

Het "uurtje les" maakt dus dat je een paar uur op de vliegschool bent.

 

Zo ziet een vliegles er uit

De les begint in het klaslokaal met een theoretische briefing die aan het eigenlijke vliegen vooraf gaat.Deze briefing behandelt de oefeningen die je deze dag gaat vliegen. Dit is nodig om de oefeningen goed te begrijpen en dus goed uit te kunnen voeren.

 

Daarna ga je de hangaar in om samen met de instructeur 'de kist' te checken voor de vlucht. Als alles in orde is, begint het leukste gedeelte: je gaat vliegen!

Door de theoretische briefing vooraf, weet je wat je kan verwachten. In de lucht kun je je concentreren op het vliegen en de aanwijzingen van de instructeur. Jij hebt de besturing in handen en met elke vlucht voel je je meer in control. Als je geland bent aan het einde van de vliegles, stap je met een grote grijns uit.

De instructeur bespreekt dan met je hoe het is gegaan. Wat ging goed en wat zijn verbeterpunten.

 

Waar veel aankomende piloten in het begin geen rekening mee houden, is dat de voorbereiding voor een vlucht veel tijd kost. Voor een vliegles van een uurtje, ben je al gauw 2,5 á 3 uur op de vliegschool. In het begin bestaat de voorbereiding vooral uit de uitleg van de oefeningen en de eigenschappen van de helikopter. Naar mate je vaker gevlogen hebt en je de besturing onder de knie krijgt, komt er meer ruimte voor de normale vluchtvoorbereiding.

Je leert dan ook over het weer, een vliegroute uitzetten, hoeveel gewicht je mee kan nemen en alles wat je verder nog moet weten voordat een vlucht begint.

 

*hoeveel gewicht kan er mee? waar ga je naar toe? Hoe lang ben je onderweg?*

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.