Het blijft niet bij lessen
Op ontdekkingstocht
met Rotor & Wings
Neem contact op

Het Kanaal over

Een beetje spannend is het wel, want het kanaal moet uiteraard overgestoken worden. Van Calais naar Dover is het ca 15 minuten vliegen. Leerzaam zou het ook zijn, want de Flight Information Service van Nederland, België, Frankrijk en Engeland moesten we gebruiken. Plus de net wat andere gewoontes omtrent de nadering van de velden in Frankrijk en Engeland. En de weersverwachting over een veel groter gebied dan gewend was van belang. Verder het landen op een gecontroleerd veld in Engeland zou voor mij de eerste keer zijn. Nou, leerzaam werd het.

De franse FIS in het engels is lastig te verstaan. Het vliegveld van Calais-Duinkerken antwoorden in het geheel niet op onze oproepen. Toch maar geland, want volgens de AIP zou het veld open moeten zijn. Dat bleek ook het geval want er kwamen vlot 2 medewerkers om te helpen met tanken. De vlucht over het kanaal was mooi, we konden vanaf Calais de overkant al zien, dat geeft vertrouwen dat je het wel haalt.

Lille Information gaf ons al vroeg over aan London Information, zo vroeg dat we geen contact kregen met London. Boven Engeland werden we overgezet naar Radar, welke dat was, geen idee. Dat is lastig oproepen, maar we kregen antwoord. Daarna naar Approach van London Biggin Hill. Dat ging goed, en het wachten was op het overzetten naar TWR. Dat gebeurde maar niet, terwijl het veld al duidelijk in zicht was. Ai, we naderen een gecontroleerd veld, zonder contact met TWR. Maar plotseling gaf Approach aan dat we ‘number 1’ waren en ‘Cleared to land’, okay, dan dus zonder Tower maar landen.

Welkom op het beroemde veld uit de 2e wereldoorlog van Biggin Hill. Er is daar zelfs nog een basis van 5 vliegende Spitfires. De volgende dag tijdens de pre-flight check op het platform steeg er net eentje op. Wat een machtig geluid van 12 cilinders met 1750 pk. Op vol vermogen een rechtse lage bocht om uit te vliegen, wow, dat kregen we er gratis bij.

De terugvlucht werd nog spannender dan de heenvlucht. Bij vertrek ongeveer 1.500 ft broken bewolking, prima geen probleem. Dat werd steeds lager naarmate we Dover naderden terwijl ook het zicht sterk terugliep. London Information gaf aan dat ons een vliegtuig tegemoet kwam dat Dover vanaf het kanaal naderde. Wel vijf keer riep hij ons op om positie door te geven. Het andere vliegtuig hebben we uiteindelijk niet gezien.

Bij de oversteek werd de bewolking nog steeds lager. Tot een hoogte dat het niet prettig vliegen is, een soort van vlak boven het water. Lill Information gaf na meerdere keren oproepen geen antwoord. En omdat het zicht ook sterk verminderd was, met wat lichte regen op het raam, niet een ontspannen oversteek. Tegen de tijd dat we kust naderden gaf Lille Information antwoord. Blijf uit de buurt van de kerncentrale. Dat wisten we al. Maar tussen het vliegveld van Calais en die kerncentrale kun je mooi tussendoor.

De bewolking werd nog lager, de hoogspanningleidingen (van de kerncentrale) werden goed zichtbaar. En toen, toch nog plotseling, een dikke wolk ingevlogen. Meteen omkeren, bocht van 30 graden in blind zicht. En uitwijken naar Calais. Vanwege mijn abrupte bocht van 30 graden met weinig hoogte marge en hoogspanningsleidingen heb ik de controls overgegeven aan Rob. Onze marge was in feite op, en dat leek mij even verstandiger. Rob heeft ons rustig de wolk uitgevlogen waarna ik weer kon overnemen om op Calais te landen.

 

We hebben toen ons plan gewijzigd. Niet meer naar Midden Zeeland maar weer rechtstreeks terug naar Lelystad. Na ongeveer 1,5 uur wachten op Calais hebben we besloten een meer landinwaartse route te kiezen omdat het zicht daar beter was en de bewolking hoger. Op de terugweg nog de uitval van Dutch Mill gemerkt i.v.m. de LVNL storing van Schiphol, maar verder zonder problemen op Lelystad geland.

 

Een bijzondere en leerzame vlucht naar Engeland, erg gaaf om gedaan te hebben!

 

Jan-Gerben van den Berg