Proefles vliegen?
Proefles vliegen?
Neem contact op

Vlieguren

Om piloot van een vliegtuig te kunnen worden moet je, naast alle studies, 180 vlieguren maken. Daarmee voldoe je aan de eisen. Grote bedrijven vragen bovendien vaak een Instrument Rating. 

Hoeveel uren moet ik vliegen in een vliegtuig?

Onder de categorieën bij Vliegbrevet kun je precies zien wat je per opleiding nodig hebt, maar globaal komt het hier op neer. Je privé brevet haal je met minstens 45 uur. Je kunt en mag dan zelfstandig vliegen. Om daarna aan je commerciële brevet te kunnen beginnen moet je 100 uur zelf gevlogen hebben. De opleiding voor je CPL/ATPL  is dan nog 30 uur. Voor dit brevet heb je ook nog je Night Rating  nodig, deze bestaat uit 5 uur. Met in totaal dus ongeveer 180 uur kun je als piloot van een vliegtuig aan het werk. 

 

Vlieguren en Instrument Rating 

De grote bedrijven vragen vaak een Instrument Rating, dit is nog eens 40 uur training waarvan een deel op een goedgekeurde simulator gevlogen mag worden. Bovendien staat er in de vacatures vaak een eis van >500 uur ervaring, als commercieel piloot zijn er verschillende mogelijkheden om die uren op te bouwen. 

  

Geldig houden van je brevet in relatie tot vlieguren 

Je haalt je brevet niet voor niks, je wilt er ook mee kunnen blijven vliegen. Hoewel je brevet altijd geldig blijft, verlopen de class ratings er op wel. Vliegtuigvliegers moeten elk jaar 12 uur vliegen om hun class rating geldig te houden. Heb je deze uren gevlogen, dan volstaat een trainingsvlucht van een uur waarin je met een instructeur alle oefeningen nog eens doorloopt. 

 

Vlieg je deze uren niet, dan kun je een profcheck doen. Dit is een soort praktisch herexamen waarmee je laat zien dat je vliegvaardigheid nog voldoende is. Kom je niet door de profcheck, dan kun je aanvullende training volgen tot de examinator vindt dat de skills weer voldoende zijn en je weer veilig de lucht in kunt.