Bo vliegend met wolkenlucht
Leren vliegen is een droom
maar hoeft dat niet te blijven
neem contact op

Helikopterbrevet halen

Op een dag weet je het. Je wordt helikopterpiloot.

Van privé-vlieger tot all the way als beroeps: wij staan voor veiligheid, deskundigheid, plezier en een persoonlijke benadering. 

 

Hoge kwaliteit onderwijs door professionele en betrokken instructeurs die weten waar ze over praten!

Thuis voorbereiden of verder leren kan ook omdat bij ons al je vlieglessen online beschikbaar voor je zijn. 

 

Helikopterpiloot worden?

Bij Rotor & Wings ben je helemaal op de juiste plaats op weg naar je droom als helikopterpiloot. Vliegen zit in ons DNA en onze ervaring delen we graag met je. Van privévlieger tot helikopterpiloot als je beroep, wij bieden een opleidng die bij je past. Professioneel, veilig en met plezier leren vliegen is de kern van al onze vliegopleidingen. We onderscheiden ons door maatwerk. Zo werken we met flexibele trainingstijden en gaan we eerst met je om tafel om te kijken wat het beste bij je past. Op onze simulator in Lelystad kun je tegen lage kosten extra trainen.

 

Onze oudleerlingen vliegen onder andere bij CHC, Bristow, SAR, HTM en NHV.

 

Vliegopleidingen

Een opleiding tot piloot bestaat altijd uit een combinatie van theorie en praktijk. Rotor & Wings biedt modulaire opleidingen, de ervaring leert dat onze vliegopleidingen daardoor goed te combineren zijn met een baan. Voor het halen van je brevet moet je ook een medische keuring doorstaan hebben. Het is een goed idee om hier mee te beginnen zodat je zeker weet dat dit geen struikelblok gaat vormen. Hieronder staan kort de inhoud van de modules en wat je er in de praktijk mee kunt. 

 

Private Pilot License

De eerste stap naar zelfstandig vliegen is het halen van je Private Pilot License (PPL). Je volgt minstens 45 uur praktijk en moet 7 theorievakken behalen. Onderdeel van het PPL is leren communiceren over de radio en een korte test van je Engelse taalvaardigheid. Met je PPL mag je als zelfstandig helikopterpiloot de lucht in. Vrienden en familie willen maar al te graag een keer met je mee!

 

Pilot in Command uren (PIC)

Tussen het behalen van het PPL en het CPL moet je ca 100 uur ervaring opdoen als helikopterpiloot, de PIC uren. Familie en vrienden willen vast graag met je mee, maar het overgrote deel zul je op een andere manier moeten doen. Daarbij helpen we je door middel van het uitvoeren van ferryvluchten (tegen gereduceerd tarief) en advanced training. Denk hierbij aan het landen op confined areas, grote vliegvelden met verkeersleiding, buitenlandse vliegvelden etc.

 

Commercial Pilot License

De eerste stap is gezet, je hebt helikopter leren vliegen! Wil je ook werken als piloot, heb je een Commercial Pilot Licence nodig, oftewel CPL. Je vliegt dan na het behalen van je PPL zelfstandig een aantal zogeheten pilot-in-command uren. Dan volgt de CPL opleiding. Meer theorie, meer praktijk en meer uitdaging. En heb je voor je PPL slechts een medische keuring klasse 2 nodig, voor CPL zijn de eisen iets strenger en heb je een medische keuring klasse 1 nodig. 

 

Airline Transport Pilot License

Wil je kans maken als beroepsvlieger bij een groot bedrijf dat mensen naar boorplatforms of windmolens vliegt dan heb je een Airline Transport Pilot Licence nodig, de ATPL. De gewone praktijktraining is nagenoeg hetzelfde als voor CPL. Extra is het Instrument vliegen, daarvoor haal je een Instrument Rating. Je krijgt verder een extra stukje theorie. Ook voor het ATPL heb je uiteraard een medische keuring klasse 1 nodig.

 

Grading CPL en ATPL

Om een goed advies te kunnen geven, is voor de CPL en ATPL opleiding een serie tests nodig (de grading). Deze geven jou en ons een goede indicatie van je aanleg voor vliegen en van het niveau dat je in de opleiding kunt bereiken. Op basis van de grading en jouw eigen wensen stippelen we het opleidingstraject uit dat voor je het meest geschikt is en kunnen we aangeven wat de kosten van de helikopteropleiding zullen zijn.

 

Je brevet gehaald en dan?

Je brevet halen is het begin. Tijdens het zelfstandig vliegen heb je natuurlijk ook nog vragen of specifieke wensen. Onze instructeurs zijn altijd beschikbaar voor informatie en advies. Ook biedt Rotor & Wings training voor gevorderden aan. Bijvoorbeeld wanneer je op een specifiek vliegveld wilt landen of een route wilt vliegen onder supervisie van een instructeur.

 

Andere mogelijkheden zijn onder meer:

  • Night Rating (NR)
  • Instrument Rating (Multi Engine)
  • PBN
  • Flight Instructor (H)
  • Typeratings voor verschillende types helikopter
Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.